In 2014 namen deze supermarkten de stap om eetbare insecten of producten met eetbare insecten in hun assortiment op te nemen. Bij een groot deel van deze winkels werden ze helaas ook weer uit het assortiment gehaald. De Sligro heeft ze echter nog steeds in het assortiment, met de eenvoudige reden dat deze wél verkocht worden. Ze worden gebruikt in de horeca, dus door professionals. Een korte analyse waarom deze introductie faalde bij de supermarkten, maar bij de groothandel niet.
In eerste instantie bood de Jumbo en insecten burgers en -bitterballen aan. De meeste consumenten die nieuwsgierig zijn naar eetbare insecten, zijn ook bezig met gezondheid en duurzaamheid. Natuurlijk moet je af en toe een bitterbal of hamburger eten, het leven moet immers leuk blijven. Maar het feit dat er eetbare insecten in zitten maakt het nog niet goed voor de gezondheid en daarom ook niet bruikbaar voor de health-minded consument. De mensen die in eerste instantie doelgroep zijn voor dit product werden dus wellicht af geschrokken door de vorm waarin het gepresenteerd werd.
Als we verder kijken naar het assortiment dat de supermarkten in de aanbieding hadden/hebben; gevriesdroogde insecten in een doorzichtig schaaltje, net zoals noten verpakt worden. Het verschil tussen noten en insecten is dat de meest mensen wel een idee hebben van hoe noten te eten/verwerken in hun eten en dat men gewend is aan de aanblik van noten. Met eetbare insecten zijn we alleen helaas wat minder bekend. Dit leidt ertoe dat deze consumenten de insecten na de primaire aankoop insecten verkeerd verwerken en ze vies vinden. En ze daarna nooit meer te willen eten, wat heel logisch is. Als iemand niet weet hoe kip te eten en deze rauw wegwerkt zal die daarna ook niets meer met kip te maken willen hebben. Als dat niet alleen al door de smaak komt, dan is het wel door de salmonella vergiftiging die hij of zij er aan overhoudt. Daarnaast is het heel belangrijk om te beseffen dat een ‘simpel’ gevriesdroogd insect eten hetzelfde is als naturel chips zónder zout: saai! Als de gemiddelde consument die ‘kale’ insecten dus koopt en proeft is er niets aan en komt er wederom geen herhalingsaankoop.
Bovenstaande is ook precies de reden waarom de Sligro dit product wel succesvol aan de man weet te brengen. Die doelgroep, de horeca, heeft gemiddeld genomen namelijk meer zicht op, en kennis over, de producten waarmee gewerkt wordt. Die zullen de insecten minder snel verkeerd verwerken en er dus in grote lijnen een stuk minder negatieve ervaringen mee hebben.
Hoe kunnen we dit beter doen? Er zou een voorbeeld genomen kunnen worden aan de stap die Bagels&Beans heeft gezet. Bagels&Beans heeft eetbare insecten op de kaart staan en ze strooien heerlijke chili meelwormen en krekels over hun bagels. Een schot in de roos! De schot in de roos hierbij is dat deze meelwormen al op smaak gebracht zijn. De sleutel van het succes is de verwerking.
Het geheime wapen om de gemiddelde consument aan de eetbare insecten te krijgen ligt dus in de verwerking van deze eiwitbron. Werk het weg in alledaagse, lekkere en bekende producten. Of maak het juist zichtbaar, zoals Bagels&Beans met insecten die gekruid zijn en goed bij de borrel passen of in een eiwitrijke Italiaanse pasta waar geen vlees meer aan toegevoegd hoeft te worden. Toevallig is Jimini’s de beste in het verwerken van insecten, dus voel je vrij om een kijkje in onze webshop te nemen.
Soyez le premier à laisser un commentaire